Catena Media köper Squawka.com

Catena Media förvärvar Squawka.com och samtliga tillgångar i Squawka Ltd enligt ett pressmeddelande. Squawka är en nyhetssajt för fotboll med bra trafikvolym, som även innehåller en sajt med en Daily Fantasy Sports-sektion i betaversion.

Huvudsidan Squawka.com lockar ca 4 miljoner användare per månad, och Squawka har 800 000 följare på Twitter. Köpeskillingen uppgår till en engångsbetalning på 1,1 miljoner euro som betalas kontant. Förvärvet förväntas generera en årlig omsättning på cirka 2 miljoner euro med en uppskattad marginal på 60 procent. Catena Media kommer att addera sin kunskap i att bygga framgångsrika affiliate-sajter till den högkvalitativa Squawka-sajten som genererar stora volymer av trafik.

Förvärvet i Squawka gör att Catena Media ytterligare stärkar sitt erbjudande inom sportsbettingsegmentet, särskilt inom vertikalen för fotboll. Integrationen av Squawka  påbörjas omedelbart efter slutförandet av transaktionen och inkluderar ett team på fyra anställda från Squawka som flyttar till Catena Medias Londonkontor och kommer att ingå i Catena Medias sportdivision. Squawka och dess relaterade sajter genererar för närvarande enbart intäkter genom bannerannonsering.

“Vi ser potentialen i Squawka som är en site med hög volym av trafik och som tilltalar en global publik, till vilken vi ser fram emot att implementera en affiliate-affärsmodell. Företaget har investerat i automatiska dataflöden för sina användarvänliga grafiska gränssnitt, vilket är något vi strävar efter att integrera i andra Catena Media-produkter. Squawka kommer att ta plats bredvid våra befintliga varumärken och öka vår täckning i fotbolls-vertikalen när vi går in i det kommande sportåret”, säger Henrik Persson Ekdahl, Tf. VD, Catena Media.

Överföringen av alla Squawkas tillgångar till CatenaMedia och kontantbetalningen är planerad att ske i mitten av december.

Squawka, som är baserat i Storbritannien, grundades 2012 och har byggt upp ett starkt varumärke med hög preferens i sin målgrupp. Squawka har investerat tid och resurser i UX/kodning för att presentera statistik och erbjuder ett användarvänligt gränssnitt. Intäkter genereras för närvarande enbart genom försäljning av bannerannonsering på sajter som www.squawka.com och www.matchboss.com . Det befintliga teamet består av fyra medarbetare i Storbritannien.

Catena Media är verksamt inom prestationsgenererad marknadsföring på internet och har etablerat en ledande ställning genom stark organisk tillväxt och förvärv. Verksamheten startade år 2012 och koncernen har i dag 245 medarbetare i USA, Australien, Japan, Serbien, Storbritannien och Malta där huvudkontoret är beläget. Under år 2016 uppgick omsättningen till cirka 40 miljoner euro. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm Mid Cap.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *